Borderline Kişilik Bozukluğu Belirtileri

Uzman Psikolog Zehra Erol

Borderline kişilik bozukluğu olan bireylerde; ilişkilerinde, duygularında, düşüncelerinde, kendilerini algılayışlarında belirgin istikrarsızlıklar görülür.

Kişilik bozukluğu olan bireylerin davranışları, düşünceleri ve duyguları yaşamlarını zorlaştırsa da kişi bu tepkilerini uygun veya haklı görme eğilimindedir. Bu nedenle de davranışları tekrarlayıcıdır.

Borderline kişilik bozukluğu belirtileri;

-Uygunsuz veya aşırı duygusal tepkiler

-Dürtü kontrol güçlüklerinin neden olduğu riskli davranışlar.(Alkol ve madde bağımlılığı, riskli cinsel ilişkiler, aşırı harcama yapma, aşırı yemek yeme görülebilir) . Kendine zarar vermeye yöneli davranışlar(İntihar girişimi görülebilir.)

-İstikrarsız ilişkiler (İdealizasyon ve develüasyon arasında gidip gelme)

-Kronikleşmiş boşluk duygusu

-Kendini algılayışta dengesizlik

-Terk edilme veya reddedilmeye karşı aşırı hassasiyet, yalnız kalma kaygıları.

-Duygusal iniş çıkışlar

-Kaygı, öfke ve sıkıntı hissinin kuvvetli şekilde hissedilmesi. Patlayıcı veya uygunsuz öfke görülebilir.

-Sevginin de öfkeninde hızla değişkenlik göstermesinin yarattığı ilişkilerdeki istikrarsızlık

-İstikrarsız kariyer hedefleri, iş hayatları

-Uygun olmayan belirgin özeleştiri

-İlişkilerde güvensiz hissetme

-Aşırı duyarlılık

Günlük yaşam içinde ufak stresler (tatiller, planlarda değişimler, iş görüşmeleri..) borderline kişilik bozukluğu belirtileri açısından tetikleyeci olabilir. Bu stresli durumlarda büyük tepkiler verebilirler.

Zaman zaman her birey yukarıdaki belirtilerden bir veya bir kaç tanesini yaşayabilir. Ancak yukarıdaki belirtilerin birçoğu kişide varsa ve yetişkinliği boyunca süreklilik gösteriyorsa zaman borderline kişilik örgütlenmesinden bahsedilebilir. Kadınlarda görülme sıklığı erkeklere göre daha fazladır.

Borderline kişilik örgütlenmesine sahip biri için durumu kabul etmek ve yardım almak oldukça zorlayıcı bir süreç olabilir. Ancak uzun süreli terapi ana tedavidir ve oldukça yardımcı olur. Borderline kişilik bozukluğu kendi başına tedavi gerektirse de nadiren kişiler bu nedenle yardım alırlar. Çoğunlukla depresyon, kaygı bozuklukları, bağımlılık, yeme bozukluğu gibi eşlik eden rahatsızlıklar olduğunda tedaviye yönelinir. Bu rahatsızlıklar kontrol altına alınsa dahi borderline kişilik üzerinde terapi ile çalışılmaya devam edilmesi oldukça önemlidir. Terapi ile kişinin duygularını, dürtülerini; kabul edebilmesi, yönetebilmesi, günlük streslerle başa çıkmayı geliştirmesi, karmaşık ilişkiler yerine daha sağlıklı ilişkiler kurabilmesi, kendine zarar verici davranışları azaltması mümkün. Uzun süreli işbirliğine dayalı bir terapi ile ilerleme kaydedilir.

Uzman Psikolog Zehra Erol

www.zehraerol.com

Yazılı olarak izin alınmadan alıntı yapılamaz.

Uzman Psikolog Zehra Erol’un diğer makaleleri için lütfen tıklayınız