Depresyon Unutkanlık Yapar mı?

“Unutkanlığımın nedeni depresyon olabilir mi?”

unutkanlık unutma konsantrasyon güçlüğü dikkatini toplayamama e1472486562855 - Depresyonda Görülen Belirtiler: Unutkanlık, Konsantrasyon Güçlüğü

Unutkanlık ve depresyon

Unutkanlık ve konsantrasyon güçlüğü, depresyonlu hastalarda çok sık görülen yakınmalardan birisidir. Ancak kendi başına depresyon tanısı koyduran bir belirti değildir. Depresyonda görülen diğer belirtiler ile birlikte olduğunda depresyon tanısı konmasına katkıda bulunur.

Unutkanlık ve dikkatini toplayamama öğrencilerde, erişkin ve yaşlı insanlarda çok yaygın görülen bir yakınmadır. Çoğu zaman bir bedensel ya da ruhsal hastalıktan kaynaklanmaz. Günlük olaylardaki yoğunluk ve stres unutkanlığın en önemli nedenleri arasındadır. Ancak kişinin yaşamını ve işini gücünü uygun biçimde yapmasını engelleyen unutkanlıkların bir bedensel ya da ruhsal hastalıktan kaynaklanabileceği dikkate alınarak doktora gidilmelidir. Bazı ilaçların ve alkol ve diğer madde kullanımının da unutkanlığı arttırabildiği unutulmamalıdır.

Unutkanlığın en sık görülen ruhsal nedeni depresyon ve anksiyetedir.

Bir yakınma olarak unutkanlık

Hastalar hatırlamada zorlanma, hatırlayamama, eskisine göre yavaş düşünme, dikkatin çabuk dağılması, dikkati toplayamama, belli bir şeye odaklanamama, dikkati sürdürememe ve kafa karışıklığı gibi yakınmalar getirirler. İş yapmaya kalkıştıklarında kendilerini işe veremezler, işi yapmak için gereken konsantrasyonu sağlayamazlar.

Günlük yaşamda “yemeği ocakta unutma”, “ne yapacağını karıştırma”, “adları hatırlayamama”, “bir şeyi nereye koyduğunu hatırlayamama”, “bir filmi baştan sona dikkatlice izleyememe”, “gazete okuyamama”, “derse kendini verememe” “okuduğunu tam olarak anlayamama”, “konuşulanları izleyememe”, “el işlerini yapamama” unutkanlık ve konsantrasyon güçlüğü için gösterilebilecek örneklerdir.

Depresyon tedavisi gören hastada unutkanlık

Depresyon nedeniyle tedavi gören hastaların hatırlayabilme ve dikkati toplayıp sürdürebilme yetileri hasta iyileştikçe eski iyilik halindekine döner. Bazı hastalarda depresyon tedavisi için verilen ilaçların da unutkanlık ve dikkat toplama yakınmasına neden olabileceği unutulmamalı ve depresyon iyileşmeye doğru gidiyor olmasına karşın bu yakınmalar sürüyorsa bu durum doktora mutlaka iletilmelidir.

Güncelleme: 06.05.2020