Depresyon Nedir?

Depresyon Nedir Erol Özmen - Depresyon Nedir?

Depresyon, ruhsal durumun çökkünlük içinde olduğunu ifade eden bir kavramdır. Depresyon içindeki kişi kendisini mutsuz, keyifsiz hisseder. Eski neşesi yoktur. Eskiden onu mutlu eden her şey ona artık eski mutluluğu, sevinci ve heyecanı vermez. Her şeye karşı isteksizlik vardır. Kendisini zorlayarak yapsa bile yaptığı işten eskisi gibi zevka lamaz. İnsanlardan uzak durmaya çalışır. Karamsardır. Geçmişine baktığında hep olumsuz olayları görür. Yaptığı ya da yapmadığını düşündüğü şeyler için derin bir suçluluk duygusu yaşar. Gelecekte hiçbir şey beklemez. Umutsuzdur.

Depresyonun bilinirliği
Depresyon günümüzde yalnız doktor ve bilim insanları tarafından kullanılan bir terim olmaktan çıkmış halk arasında da yaygın kullanım alanı bulan bir kavram halini almıştır. Ancak ruh sağlığı çalışanlarının deneyimleri halkın depresyon ile ilgili yeterince bilgi sahibi olmadığını göstermektedir.

Depresyon ve moral bozukluğu
Birçok insan depresyonu günlük basit bir moral bozukluğu gibi düşünmektedir. Hasta yakınları ‘gezse dolaşsa’ ve‘kafasına takmasa’ her şeyin geçeceğini düşünürler. Birçok insanın bu çerçevede bir yaklaşım göstermesi depresyonlu kişilerde anlaşılmadığı duygusu yaratmaktadır.

Bir rahatsızlık olarak depresyon
Bütün bedeni etkileyebilen bir durum olmakla birlikte esas olarak depresyon bir duygudurum rahatsızlığıdır. Depresyon yaşayan kişi kendisini mutsuz, üzüntülü, keyifsiz, neşesiz, moralsiz hisseder; kendilerini değersiz, değer görmeyen, önemsiz biriymiş gibi görürler.  Duygudurum ile ilgili yakınmalar dışında depresyon yaşayanlarda halsizlik, çarpıntı, iştahsızlık, bedenin değişik yerlerinde ağrılar gibi yakınmalar da gözlenir. Günlük yaşamda herkesin yaşayabileceği bu durumları depresyon olarak nitelersek depresyonun her zaman bir hastalık olmadığını gelip geçici olarak her insanın zaman  zaman depresyon yaşadığını söyleyebiliriz.

Fakat yaşanan depresyonun hastalık haline gelip gelmediğini belirlemek özel bir önem taşımaktadır. Çünkü hastalık haline gelen depresyon kişinin yaşam kalitesini bozmakta, işini gücünü eskisi gibi yapamamasına, ailesel ve sosyal ilişkilerinin bozulmasına neden olmaktadır. Depresyon hali bir iki hafta boyunca geçmemecesine gün boyu ve süreklilik gösterecek şekilde yaşanıyorsa depresyonun bir hastalık haline dönüştüğü düşünülmelidir. Depresyonun hastalık haline dönüşmüş olabileceği söz konusu olduğunda bu kişilerin aile hekimlerine ya da bir psikiyatriste başvurması gerekmektedir.

Depresyon ve damgalama
Damgalama, dışlama, ayrımcılık, toplumdan uzaklaşma yalnız şizofreni gibi ruhsal hastalıklar için değil depresyon için de önemli sorunlar olarak önümüzde durmaktadır. Psikiyatrik tedavi görenlere birçok insan temkinli yaklaşmaktadır. Bunun aşmanın yolu depresyon tedavisi görenlerin toplumdan uzaklaşmamaya çalışmalarıdır.

Depresyon hakkında yanlış bilgiler
‘Depresyon nedir’, ‘depresyon her zaman bir hastalık mıdır’, ‘nasıl tedavi edilir’, ‘tedavide kullanılan ilaçlar zararlı mıdır’, ‘bağımlılık yapar mı’, ‘ilaçsız tedavisi var mıdır’, ‘tedavisinde terapinin (psikoterapinin) yeri var mıdır’, kendiliğinden geçer mi’ gibi sorular birçok insanın kafasında dönüp durmaktadır. Bu sorularla ilgili özellikle internette çok farklı yorumların olması ne yazık ki bazı önyargıların pekişmesine neden olmaktadır.

Depresif bozukluk tedavisi
Hastalık haline dönüşen depresyonun tedavisinde en etkili yol ilaç ve terapötik görüşmenin bir arada uygulanmasıdır.

Manisa Celal Bayar Üniversitesi
Tıp Fakültesi